Kui  lapse või teismelise ellu satub maailma tragöödia või konflikt: lihtne ja pidev reaktsioon.

Võimalus pakkuda oma lastele rahustavat ja armastavat kohalolekut.

Autorid:  Kim John Payne, M.ED & Davina Muse, LMHC

Teie lapsed võivad kokku puutuda inimestega, kes teavad käesoleva konflikti, tragöödia või piirkondlike sündmuste üksikasjadest rohkem kui nemad – omatakse ligipääsu meediale, kuuldakse täiskasvanute vestlusi või saadakse infot teistelt lastelt koolis või nende sõpruskondades. 

Lapsed ei pruugi hoomata probleemide ulatust ka siis kui neil on vahetu kogemus. Nad võivad tunda end kuuldu ja kogetu tõttu rahutuna, segaduses või kurnatult. Väiksemad lapsed võivad tulla teie juurde lisanfo ja selgituste saamiseks, samas kui vanemad lapsee võivad vajada väikest julgustust, et rääkida sellest, mida nad on kuulnud ja näinud. Olukorra mõistmine ja sellega kohanemine võib võtta aega. Lapsevanemate või õpetajatena saate seejuures pakkuda teavet ja armastavat kohalolu. Iga lapsega tuleks suhelda lähtuvalt nende vajadustest, arvestades lapse vanusega ja sellega, kuidas teave võib teda mõjutada. Lapsevanematena olete parim ekspert, kuidas oma lapsi ja perekonda kaitsta ja omavahelisi suhteid tugevdada.

Olenemata lapse vanusest, üks on kindel: nad kõik vajavad kinnitust, et enamik inimesi on head. Iga konflikti ja katastroofi korral on alati häid inimesi, kes aitavad teisi abivajajaid. Paljudest selgitustest veelgi kasulikum võib-olla lapsevanema armastav kohalolek ja  vaikselt mõttega kuulamine. Täiskasvanu kohaloleku soojuses ja rahus tegutsevad lapsed omas tempos vastavalt oma võimetele.

Kui aga teie laps pole kohutavat sündmust otseselt kogenud, pole sellest kuulnud või pole seda veel endasse võtnud, siis oleks mõistlik olukorda säilitada. Sellegi poolest on oluline lapsel teada, et kui ta soovib rääkida, olete valmis kuulama ja arutama. Võimalik, et teie laps on probleemist kuulnud, kuid ei räägi sellest. Nooremate laste puhul soovitame lapse mängu väga tähelepanelikult jälgida. Teismeliste puhul jälgida pigem nende käitumist ja üldist suhtumist. Nii mäng kui ka käitumine võivad olla oluliseks vihjeks, mis teie lapse sees toimub.

Suunanäitaja

Lihtsustava lastekasvatuse keskmes on soovitused, mis annavad suuna igapäevasele pereelule. Keerulistel hetkedel pakuvad need veelgi selgemat ja olulisemat suunda lapsele, kes vajab kogemuse mõtestamisel rahustavat soojust ja turvatunnet.

“Hingepalavik”

Kui lapsed on saanud palju teavet konkreetse sõja või tragöödia kohta soovivad vanemad oma lapsi tavapärasest veelgi armastavamalt ja hoolikamalt jälgida. Mõned lapsed võivad tulla keeruliste küsimustega; teised võivad mängida seda, millega nad ei suuda kohaneda. Lubage seda nii palju kui võimalik, kuni see on ohutu. Kui teie laps tundub stressis või ärevil, närviline, on soovitatav pereelu lihtsustada.

Käitumine 

Mõned lapsed võivad oma käitumisega suuremat väljakutset pakkuda. Tõenäoliselt otsivad nad teie sooje, kuid kindlaid piire. On ahvatlev sellises olukorras reegleid peres lõdvemaks lasta. Ent armastavad piirid, mida rakendatakse võib-olla veidi hellemalt, aitavad neil end turvaliselt tunda, kuna need harjumuspärased piirangud tugevdavad seda, kuidas teie pere ennast määratleb.

Erinevad üleminekud – voodist riietuma, kodust kooli või mängimast sööma – võivad olla keerulised ka parimatel aegadel. Potentsiaalselt ärevatel päevadel andke üleminekuteks lisaaega. Abi võib olla ka sellest, kui arutate eelnevalt, kuidas üleminek toimub ja mida olukorras on oodata. Üldiselt ekstravertsed lapsed võivad end natuke rohkem välja elada ja pere kannatused proovile panna. Nad võivad olla teie ja õdede-vendade suhtes provokatiivsemad. Introvertsemad lapsed võivad endasse tõmbuda ja muutuda veidi vaiksemaks või hoopis kangekaelsemaks.

Täiskasvanute murede välja filtreerimine

Soovitame tungivalt, et nooremad lapsed ei puutuks kokku uudistega telekas, raadios või täiskasvanute omavahelise vestlustega hirmutava sündmuse kohta. Väikesed lapsed ei saa sageli aru, et korduvad teadaanded puudutavad ühte ja sama sündmust. Iga kord, kui nad kuulevad uudiseid või kuulavad pealt täiskasvanute vestlust, on oht, et see käivitab ajus võitle-või-põgene hormoonide “uputuse”, mis võib oluliselt edasi lükata nende ärevusest taastumist. 

Kuigi teismelised saavad aru, et uudised käsitlevad sama sündmust, käivitub neis sama mandelkeha reaktsioon – võitle või põgene – sügavamal tasandil. On veenev kogum uuringuid, mis näitavad, et lapsed, kes vaatavad meedias korduvalt vägivaldsete või traagiliste sündmuste pilte, võivad kogeda posttraumaatiline stressihäire-laadseid sümptomeid, mis on sarnased nende inimestega, kes olid ise juhtumiga otseselt seotud.

Alternatiivina rääkige oma lemmik perekonna lugusid. Jutustage tuttavaid armastatud lugusid vanaisast või vanaemast või võib-olla mõnda lugu enda lapsepõlvest. Need vanad tuttavad lood on loovad turvatunnet igas vanuses lapsele. 

Välja filtreerimise mantra kehtib rasketel aegadel rohkem kui kunagi varem. Enne kui ütlete midagi oma lapse ees, küsige endalt neli lihtsat küsimust:

  1. Kas see on tõsi?
  2. Kas see on heatahtlik?
  3. Kas see on vajalik?
  4. Kas see on turvaline?

Kui teie instinkt ei anna igale küsimusele väga selget jah-sõna, on tõenäoline, et parem on mõtteavaldus edasi lükata, kuniks teie laps ei kuule. Teismelise eas laste puhul veetke nendega koos aega. Lihtsalt lähedal istumine, kui nad teevad kodutöid või kuulavad muusikat, on oluline osa kohalolekust ja kättesaadavusest juhuks kui nad soovivad teiega teemat arutada.

Rütm

Abiks võib olla küünla süütamine või mõni muu lihtne rituaal, mille kaudu lapsed ja teismelised saadavad kannatavatele inimestele oma lahked ja armastavad mõtted, tunded või palved. Veenduge, et magamamineku ajad oleksid eriti regulaarsed ja rahulikud, et lastel ja teismelistel oleks piisavalt sügavat und, et päeva jooksul toimunut töödelda. Kaaluge pereelus juba olemasolevate rütmide tugevdamist. Sellistes olukordades toob tuttavlikkus turvalisuse. Rütm ütleb vaikselt ja nähtamatult lapsele: „On asju, millele saan loota. Siin peres on kõik hästi.”

Ajakava koostamine

Lapsed võivad järgmistel päevadel ja nädalatel vajada rohkem puhkeaega vanematega. Kui teie laps näib olevat tragöödiast ärritunud, olge valmis vaikselt, ilma selgitusteta oma ajakava lihtsustama, et perega oleks rohkem vaba aega ja koosolemist. Sina vastutad oma pere turvalisuse, tervise ja meelerahu eest! Igas vanuses lapsed ei suuda kergesti töödelda emotsionaalset ärritust, kui nad on hõivatud. Lapse tähelepanu kõrvalejuhtimine ja ärritumisest eemale viimine võib tunduda intuitiivne, kuid sellega riskite pikaajalisema tsükli tekkimisega. Laps võib tagasi jõuda algpõhjuse juurde, mis tekitab tugevate tunnete – rahutuse ja ärrituse – kestvuse pikenemist. 

Keskkond

Lihtne, ilus, rahulik magamistuba ja kodu aitavad kõigil lastel mängida, lõõgastuda või tähendusrikkamalt suhelda ja olla rahus. Eriti kasulik võib olla mängimine ja looduses viibimine. Püüdke hoida mänguasju, raamatuid, riideid tavapärasest pisut rohkem korras. Sügavamal tasandil aitab see lapsel või teismelisel tunda oma maailmas korrasolekut just sel ajal, kui seda vaja on.

Kuidas küsimustele vastata?

Rasket kogemust aitavad tervislikult mõtestada väga lihtsad vastused laste küsimustele, mis on tõesed ega lasku detailidesse. Siin on mõned juhised, mis võivad olla abiks juhuks, kui olete alguses eksinud.

Rääkides…

Kasutage kindlasti keelt ja sõnu, mida teie laps juba mõistab, et ta saaks teie öeldu hõlpsalt omaks võtta. Rääkige oma tavalisel tuttaval häälel. Kui laps esitab küsimuse, millele te ei tea kuidas vastata, andke endale aega: „See on keeruline küsimus, kallis. Ma mõtlen selle üle.” Päeva edenedes hinnake, kas laps vajab ikka vastust. Paljud küsimused, mis lastel on, kipuvad tulema ja minema ning ei pruugi tegelikult vajada meie poolset vastust. Sageli piisab teie lapse jaoks lihtsalt küsimuse või kommentaari esitamisest ja teadmisest, et olete neid kuulnud. Mõnikord võivad nad mängus leida omale rahuldavad vastused.

Spetsiaalne lähenemine noortele ja teismelistele

Noored ja teismelised tahavad tavaliselt midagi teha peale selle, et hoida kannatajaid nende mõtetega (mis võib ka hea olla). See võib aidata neil tunda, et neil on valikuvabadus; et nad saavad haiget saanud maailmale kuidagi abiks olla. Reageerides loodusõnnetustele või sõjast põhjustatud pagulasolukorrale, saavad nad ehk koguda paar hoolikalt valitud mänguasja või riideid perele, kes on kaotanud kõik, või valmistada võileibu või lõunasööke või tervishoiukomplekte ümberasustatud inimestele. Vanemad saavad vaadata, millega kohalikud ja rahvusvahelised organisatsioonid tegelevad ning kus pered saavad aidata. Tihti on osalema oodatud teismelised (mitte väikesed lapsed). Vanemate ülesanne on aidata uurida võimalusi ja otsustada, mis oleks nende teismelise jaoks kasulik ja mitte üle jõu käiv. On hea, kui vanemad saavad olla ka kaasa löömas, et aidata teismelise kohanemist olukorraga. Kui tegemist on rahvusvahelise katastroofiga, on hea teada saada, kuidas teie pere saab koostööd teha mainekate abiorganisatsioonidega.

Mida võiks öelda…

Kui nooruk või teismeline küsib, miks peaks keegi tahtma nii kohutavat asja tehema või mida kavatsevad teha kõik inimesed, kes on oma kodu kaotanud, siis jagage oma valu ja segadust. Küsige neilt, mis mõtted neid selle küsimuseni viisid. Jällegi, olge suur armastav süda ja kõrvad. “Me mõlemad teame, et mõnikord juhtub halbu asju…nii paljud inimesed jagavad meie muret… ja neid peresid aitavad praegu palju armastavaid inimesi.” “Seda on paljudel raske mõista… ja me saame aidata, saates oma armastavad mõtted nendele peredele.” “Huvitav, kas on midagi, mida tahaksite teha või mida võiksime teha nagu perekond?” Noorema lapse jaoks …”Te mõistate seda paremini, kui olete suurem. Praegu saame nendele peredele saata oma armastavad mõtted. Süütame täna õhtul nendele mõeldes küünla…”

Tänu Jan Bryantile, leinanõustajale, abi eest teismelistele suunatud lähenemise teemadel

 www.janbryant.ca/